Parkuj_i_jedzJak najszybciej i najwygodniej dostać się do Krakowa? Oczywiście własnym samochodem. Ale pod warunkiem, że nie podróżujemy w godzinach szczytu. W każdym innym przypadku może mniej wygodna, ale szybsza będzie Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA).

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Aglomeracji Krakowskiej to system połączeń kolejowych w północnej części województwa małopolskiego łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i niektórymi miastami aglomeracji krakowskiej. Linie te są zaczątkiem sporej sieci, obejmującej cały węzeł kolejowy Krakowa.

Docelowo mają działać linie: SKA1: Trzebinia – Kraków – Tarnów, SKA2: Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie, SKA3: MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia. Przewoźnikiem obsługującym linie SKA są Koleje Małopolskie – spółka powołana przez samorząd Województwa Małopolskiego.

Pierwsza uruchomiona już linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która docelowo dociera z Wieliczki przez Kraków do portu lotniczego Kraków-Balice, cieszy się dużą popularnością i coraz lepszą renomą wśród pasażerów. Pociągi Kolei Małopolskich są jednymi z najpunktualniejszych w kraju.

Dodatkowym atutem systemu będzie Małopolska Karta Aglomeracyjnej (MKA) – przedsięwzięcie z zakresu Inteligentnych Systemów Transportowych, który obejmuje transport publiczny w Krakowie i Tarnowie, Szybką Kolej Aglomeracyjną oraz parkingi w systemie Park & Ride (Parkuj i Jedź) zlokalizowane w Bochni i Tarnowie. MKA jest obecnie wdrażana, a planowane zakończenie projektu zaplanowano na koniec 2015 r.

Dla mieszkańców naszej gminy istotne są linie SKA1 i SKA3. Pierwsza zafunkcjonuje gdy zakończy się planowany od dawna remont trasy kolejowej E30. Druga już wozi pasażerów.

Na wrześniowej sesji Rady Gminy Zabierzów w debacie poświęconej komunikacji na terenie gminy zostało radnym przedstawione opracowanie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej będące propozycją optymalizacji pracy przewozowej linii aglomeracyjnych na terenie gminy Zabierzów. Za opracowanie gmina zapłaciła ponad 29 tys. zł. Przedstawione radnym propozycje w pierwszym wariancie mają poprawić istniejący układ linii autobusowych na terenie gminy, a w dwóch kolejnych wariantach oprzeć system transportowy na połączeniach kolejowych. Rekomendowany w opracowaniu jest wariant drugi, który zakłada oparcie systemu transportu zbiorowego o koncepcję „kręgosłupa”, który stanowiłyby przebiegające przez gminę linie kolejowe i linie autobusowe wysokiej częstotliwości. Zakłada on stworzenie punktów przesiadkowych na terenie gminy: w okolicy stacji kolejowej „Zabierzów”, w okolicy stacji kolejowej „Rudawa”, w okolicy przystanku kolejowego „Kraków Business Park”, w okolicy przystanku kolejowego „Kraków Airport” oraz na przystanku autobusowym „Balice Szkoła”. Rekomendowany wariant ma skrócić czas dojazdu do Krakowa, a co istotne, jego zaletą jest brak konieczności zwiększania nakładów finansowych z budżetu gminy. Gdyby w punktach przesiadkowych dodatkowo zbudować parkingi typu „Park & Ride” i miejsca postojowe dla przewoźników prywatnych (busy), to system rzeczywiście stałby się alternatywą dla własnego samochodu.

Jak zapewniają radni, debata o transporcie publicznym będzie kontynuowana. Szkoda by było już wydanych pieniędzy, gdyby w rezultacie całe opracowanie trafiło do kosza. Może tym razem nie będzie tak jak w tekście znanej piosenki:

Już każdy powiedział to co wiedział,
Trzy razy wysłuchał dobrze mnie,
Wszyscy zgadzają się ze sobą,
A będzie nadal tak jak jest.

Joker

 Publikacja artykułu za zgodą redakcji gazety „Czas Gminy Zabierzów”.